donderdag 19 mei 2011

Ontbijtmuffins!


Yes! Eindelijk klaar met mijn examens, gisteren was de laatste. Ik ben erg nieuwsgierig naar de uitslag, maar die komt pas begin juli. Dus dat wordt nog een tijdje wachten...
Deze zittijd deed ik, zoals ik al eerder schreef, 4 examens. Bij één examen (Frans) heb ik zo mijn twijfels, dat ging niet zo goed. De andere examens gingen naar mijn gevoel wel wat beter ;-). We zullen zien, ik zal zeker de uitslag op mijn blog plaatsen.

Nu to the point, in mijn examenperiode heb ik een keer lekkere ontbijtmuffins gemaakt. Het was heel simpel en erg lekker. Ik maakte ze met bramen uit onze "voorraad", wij hebben achter in de tuin een aantal bramenstruiken staan. En aan het einde van de zomer hebben we altijd een overvloed van bramen, deze vriezen we dan gedeeltelijk in. Zo hebben we heel het jaar plezier van een voorraad bramen, om smoothies te maken maar ook voor andere dingen als jam, muffins,....



Er zijn twee duidelijke verschillen tussen een cupcake en een muffin:
- een muffin is een soort broodje, een cupcake echt cake
- een cupcake wordt bijna altijd versierd, een muffin niet


Ik heb voor het recept cupmaatjes gebruikt, dit zijn Amerikaanse bakmaten. Voor wie deze cups niet heeft kan je op deze site het omrekenen naar gram.

Het recept is voor ongeveer 12 muffins.

Ingrediënten:
1 1/2 cup bloem
1 teaspoon bakpoeder
1/2 teaspoon zout
1/2 cup bruine suiker (ik gebruikte rietsuiker)
4 tablespoons gesmolten boter of olie
1 groot ei
3/4 cup volle yoghurt
2 tablespoons melk
1 zakje vanille suiker
Bevroren of vers fruit (bramen, blauwe bessen, frambozen,...)

  • Verwarm de over voor op 205°C, doe de papieren cups in het bakblik.
  • Meng de bloem, het bakpoeder, het zout, de vanille suiker en de bruine suiker samen.
  • Mix in een andere kom de gesmolten boter, het ei, de yoghurt en de melk. Even goed mixen, maar niet te lang want dan kan de muffin te droog worden.
  • Doe de natte ingrediënten bij de droge en roer het voorzichtig door elkaar.
  • Ook mag het fruit er nu bij, voorzichtig mengen.
  • Doe het beslag in de cups en bak ongeveer 20 min.
  • De muffins zijn het lekkerst als ze nog een beetje warm zijn...
Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Jedidja,

    Ik ben nu in Guadalagara bij vrienden en de jongste Helia is dol op koken en baken, dus zijn we van plan om in een van deze dagen een cupcake of muffin te maken !
    Ik zeg je wel wat we gekozen hebben en misschien is het die van jou!

    kiss, Isabelle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mm wat zien die er lekekr uit! fijn dat je nu even klaar bent met je examens

    BeantwoordenVerwijderen