dinsdag 20 november 2012

Granola - Cruesli



Granola is de Amerikaanse naam voor Cruesli. Heel vroeger had ik een keer geprobeerd om dit te maken maar toen was het verbrand en niet goed gelukt. In Amerika heb ik de manier geleerd om het te maken en eigenlijk is het heel gemakkelijk. Je kan er vanalles ingooien, wat er ook maar in je kast staat.  Het recept kan je dus vrij vertalen naar je eigen voorraadkast.

Het recept schrijf ik met cups omdat dit de makkelijkste manier is. Heb je deze niet in huis? Gebruik dan gewoon een mok, als de verhoudingen maar kloppen.

Granola.Cruesli - recept

3 cups havermout, ik gebruikte de echte havermout, maar die waren eigenlijk te fijn, beter is denk ik grotere havervlokken.
1 cup pompoenpitten
1/2 cup bruine suiker
1 teaspoon zout
1/2 teaspoon kaneel 
3/4 cup olijfolie
1/4 cup agave siroop (of honing, dan is het nog zoeter)
1 cup gedroogde cranberries/veenbessen of/en rozijnen
1/2 cup geschaafde kokosnoot

  • Verwarm de over voor op 150°C
  • Meng in een grote kom de havervlokken, pompoenpitten, bruine suiker, zout, kaneel, olijfolie en agave siroop. Het is belangrijk dat je de gedroogde vruchten er NIET in doet met het bakken, want dat verbrand je granola.
  • Leg dit mengsel in een bakplaat en schuif het zo in de oven. 
  • Bak het 35 minuten en schud elke 10 minuten even.
  • Doe de granola terug in de grote komen en voeg de cranberries/rozijenen en kokosnoot toe.
Geniet van je heerlijke ontbijt! Je kan ook nog zelf yoghurt maken voor de echte homemade-feeling...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten